Steeds meer merken, bedrijven en organisaties besteden hun content creatie uit aan bureaus die daarin gespecialiseerd zijn. Dat is ook helemaal niet gek, want op deze manier kunnen zij zich focussen op waar zij goed in zijn en hoeven ze zich geen zorgen te maken om de kwaliteit die geproduceerd wordt.
Het creëeren van content voor digitale uitingen als websites, blogs, nieuwsbrieven, apps en social media speelt een belangrijke rol binnen de communicatie met de doelgroep. Door online aanwezigheid wordt het makkelijker om je doelgroep te bereiken, vooral wanneer de juiste tools inzet. Met content creatie kun je creatief zijn inspelen op de interesses van de doelgroep. Dat kun je doen door teksten te gebruiken, maar ook beeld zoals fotografie, video, infographics of ander grafisch beeld.
Er vindt een verschuiving plaats binnen het gedrag van de consument. Kort en bondige informatie was vroeger van belang om je doelgroep geboeid te houden en niet te snel te vervelen, maar nu blijkt dat ze liever te veel dan te weinig informatie ontvangen via digitale media. Ze willen zich meer verbonden voelen met de merken waarvoor ze kiezen en nemen dan ook de tijd om een filmpje af te kijken of een stuk tekst te lezen. Om je doelgroep geboeid te houden is het wel belangrijk om relevante informatie te delen. Dat kan door een goede verhaallijn in je communicatie terug te laten komen of door een vervolg op eerder gedeelde content.
Naast goede content is het ook belangrijk om actief aanwezig te zijn op je digitale kanalen zoals social media. Engagement speelt een belangrijke rol binnen de communicatie met je doelgroep. Social media is hét digitale loket van je klantenservice. Dat betekent dat ‘always on’ zijn bijna een vereiste is als je serieus genomen wil worden door je doelgroep.